Automaty na butelki i puszki
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział wiodący
:
Wydział Gospodarki Komunalnej
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Na obszarze Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”, a w szczególności na terenie miasta Poznania od wielu lat zorganizowany jest system selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zakresie odzysku makulatury, tworzyw sztucznych i szkła. Właściciele nieruchomości zamieszkałych i ich mieszkańcy oraz właściciele i użytkownicy nieruchomości niezamieszkałych mają zapewnioną możliwość gromadzenia odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny „u źródła” do pojemników bądź worków, przeznaczonych do selektywnej zbiórki, które dostarczane są przez operatorów działających na rzecz ZM „GOAP”. Selektywna zbiórka odpadów w mieście uregulowane jest przepisami prawa krajowego oraz miejscowego. Zorganizowany system selektywnej zbiórki odpadów komunalnych uwzględnia w pełni frakcje odpadowe, o których mowa w przedmiotowym wniosku do PBO2019. W uzasadnieniu do wniosku podano argument, że dzięki takim automatom mniej odpadów trafi na wysypisko. Obecnie odpady zmieszane z terenu miasta Poznania trafiają do Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych, czyli do spalarni odpadów w Poznaniu. Odpady zbierane w sposób selektywny poddawane są odzyskowi. Dzięki tak zorganizowanemu systemowi gospodarki odpadami komunalnymi z roku na rok wzrasta poziom odzysku makulatury, tworzyw sztucznych i szkła. Dla przykładu w roku 2016 dla całego obszaru ZM „GOAP” odzyskano: - papieru i tektury 15 701,506 [MG] (w Poznaniu 12 691.096 [MG]), osiągając poziom odzysku 35%, - tworzyw sztucznych 12 036,460 [MG] (w Poznaniu 88 867,249 [MG]), osiągając poziom odzysku 27%, - szkła 16 852,970 [MG] (w Poznaniu 13 650,380 [MG]), osiągając poziom odzysku 38%. Natomiast wymagany poziom odzysku dla w/w frakcji na rok 2016 wynosi 18%, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz.U.2016.2167). Z powyższych wyników wynika jednoznacznie, że na Obszarze Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” jak i też miasta Poznania prowadzone są odpowiednie działania w zakresie wywiązania się z nałożonych obowiązków w zakresie prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Kwestie ustawiania eko-automatów oraz zasady ich funkcjonowania nie zostały uregulowane w przepisach prawnych obowiązujących w naszym kraju. Ministerstwo Środowiska podjęło dopiero analizę różnych rozwiązań w tym zakresie, aby uregulować tę kwestię na obszarze kraju, natomiast Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zleciła firmie doradczej Deloitte sprawdzenie, czy w Polsce jest możliwe wprowadzenie takich rozwiązań pod kątem finansowym, organizacyjnym i prawnym oraz czy to będzie zasadne.Zespół Obradował w składzie: Wiesław Kalina, Jan Roth, Agata Chęcińska,Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - nie2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania w budynku będącym własnością Miasta - Czy projekt dotyczy budynku będącego własnością Miasta, w którym prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2019 lub – w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii – w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 200 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 360 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO19? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 1 100 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 360 000 złKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - 100 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO19? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie